We hadden eerder al enkele indicatieve beelden gedeeld, maar hierbij delen we het eerste, gedetailleerde beeld van onze nieuwe brandinnovatie.Deze innovatie zorgt dat meerdere onbehandelde(!) houtsoorten tot brandreactieklasse B-s1,d0 volgens EN 13501-1:2018 worden geoptimaliseerd.    

Een intelligent, onbrandbaar profiel wordt aan de twee zijkanten geïntegreerd.
Door ze aan in de zijkanten te integreren, is dit minimaal zichtbaar en heb je een identieke brandreactieklasse langs de voor- en achterzijde.
Het is tegenwoordig immers minstens zo plausibel dat de brand langs de binnenzijde (electrische wagens, etc) ontstaat dan aan de buitenzijde.

De onbrandbare stroken zorgen ervoor dat in dit voorbeeld minimaal 20% minder brandbare oppervlakte aanwezig is.
Dit zal een invloed op zowel FIGRA als THR600 hebben.

Tegelijkertijd is de positionering en breedte zo berekend dat ze een optimale brandbarriere vormen en de vlam erg moeilijk naar de achterzijde zal overslaan.
Zo halveren we de brandbare oppervlakte van de lamellen ongeveer van 80% dalen naar 40%.
Dergelijke daling van brandbare oppervlakte heeft uiteraard ook een sterke impact op de FIGRA en THR.
De brand zal dus niet overslaan naar de andere zijde.

Het intelligent aluminium extrusieprofiel zal de warmte van de vlam optimaal wegleiden.
Waar de vlam niet rechtstreeks op het profiel aanwezig is, zal het aluminium dus ook warmte kunnen afgeven of met andere woorden; koelen.

Het profiel zit ook vol met meerdere kleine details die en grote impact hebben, hierbij enkele voorbeelden:

Het profiel heeft diepere 'haken' die enerzijds een diepere brandbarriere vormen tegen het dieper inbranden van bepaalde houtsoorten.
Tegelijkertijd zullen deze diepere haken een optimale kracht aan het profiel geven en een grote impact hebben tegen het vervormen bij verhitting.

De afstandshouders ofwel bultjes aan de achterzijde zien er onschuldig uit, maar hebben heel wat functies.
Ze hebben de functie om minimaal contact tussen onbrandbaar profiel en brandbaar lamel te garanderen (minimale warmteoverdracht).
Daarnaast zorgen ze er voor dat het profiel mooi recht blijft bij montage, geen stilstaand vocht aanwezig is en nog veel meer.

Het schroeflijntje centraal zorgt ervoord dat de schroeven niet beginnen te 'dansen' en dus telkens op de juiste plaats gemonteerd worden.
Door dit schroeflijntje, zal de minimale verspaning van het aluminium vooral naar de achterzijde gaan.

Daarnaast nog meerdere details, maar we leggen ze natuurlijk niet allemaal direct uit.

De eerste tests hebben aangetoond dat de theorie overeen komt met de realiteit.
In de komende weken worden er meerdere brandtests ingepland om volgende parameters te bestuderen:

Lameldikte: 40 tot 70mm
Lameldiepte: 90 - 360mm
Hart op hart afstand: 20 - 150cm

Brandreactieklasse B-s1,d0 met ONBEHANDELD hout.

Naast deze technische uitleg, zijn de lamellen uitstekend circulair en ecologisch.
Door te werken met Lesser Known Timber Species in FSC® beschermt u grote hoeveelheden bos en haar biodiversiteit voor dertig jaren.
Het aluminium is minimaal 70% gerecycled en dit proberen we nog te verbeteren.

De lamellen bieden daarnaast een uitstekende mogelijkheid om hout te 'upcyclen'.
Het zou hier dus gaan over hout dat gerecycled wordt, maar nu zelfs een hoogwaardiger leven krijgt dan in haar eerste bestaan.
We blijven doorontwikkelen...

Deze innovatie is patent-pending.